Nieuw elan bezorgt Toto veel opschudding
De afgelopen periode is de Toto als aanbieder van sportweddenschappen erg in de picture. Gaat het de ene keer over de afdracht aan goede delen, gaat het de andere keer over het aanprijzen van gokken op sportwedstrijden aan jongeren. Meer mediaaandacht betekent ook meer klanten zal men in Rijswijk denken. Een korte terugblik op de nieuwsfeiten van de afgelopen maanden.
Toto enige aanbieder sportweddenschappen in Nederland
In Nederland geeft de Kansspelautoriteit vergunningen uit voor diverse soorten kanspellen. Eén van deze kansspellen zijn sportweddenschappen. De vergunning daarvoor is verleend aan de Toto, onderdeel van Nederlandse Loterij. In de vergunning staat dat er beperkingen gelden voor deelnemers jonger dan 25 jaar. Ook mogen er geen weddenschappen tijdens de wedstrijden worden geplaatst. Daarnaast moet de Toto jaarlijks een afdracht van een deel van de winst doen aan de NOC CSF.
Er is veel controverse geweest over het aanbieden van slechts één vergunning. Andere gegadigden kunnen niet eens meedingen voor de vergunning en dat zou in strijd zijn met Europese wetgeving en leiden tot ongelijke behandeling. Buitenlandse aanbieders mogen zelfs op het internet, bekend als het wereldwijde web, geen sportweddenschappen aanbieden, terwijl de Toto dat wel mag. Dat terwijl er helemaal geen vergunning is voor online kansspelen.
Jonge influencers als boegbeeld
Influencers op Snapchat, Instagram en TikTok zijn hot onder kinderen en jongeren. Ook mediabedrijven hebben dit ontdekt en door middel van product placement brengen ze producten onder de aandacht van deze jonge doelgroep. Een nieuwe lijn speelgoed of een nieuwe videogame. Maar wat zou je ervan vinden als een jonge influencer het gokken op sportwedstrijden aanprijst?
De Tweede Kamer vindt dat helemaal niets! In de Koning Toto-reclame figureert tieneridool en rapper Donnie namelijk als Koning Toto. Sindsdien heeft de omzet van de toto een gigantische boost gehad en deze stijging is helemaal te danken aan de jongvolwassenen die net 18 jaar zijn geworden. Het is echter verboden om gokreclame op jongeren te richten. De Kamer vindt dat bekende Nederlanders of buitenlanders minimaal 25 jaar en tieneridool moeten zijn om in een gokreclame te figureren. Eerder besloot de Kamer ook al dat de gokreclame na 21.00 uur op de televisie mogen worden uitgezonden.
Monopolie leidt tot slechter klantbelang
De toto heeft in Nederland een monopolie. Een monopolie is een situatie waarin een product of dienst slechts door één partij wordt aangeboden. Je kunt het grootste nadeel van een monopolie wel raden: hogere prijzen. Concurrentie en marktwerking zorgen voor lagere prijzen. Bij het aanbieden van sportweddenschappen betekent dit dat de Toto buitensporig slechts odds geeft. Laten we de wedstrijd Utrecht-Ajax nemen. Voor winst van Utrecht biedt de Toto 4,15 en Unibet 4,65. Voor winst van Ajax biedt de Toto 1,71 en Unibet 1,71. Je ziet dat je hoe dan ook beter uit bent bij een buitenlandse bookmaker.
Dat is nog niet alles! Bij buitenlandse aanbieders krijg je altijd een
sport bonus of casino bonus en bij de Toto helemaal niets. De bookmakers geven je in feit een aantal gratis weddenschappen naar keuze om je naar binnen te lokken. Vaak gaat het dan om een bedrag van € 50, toch niet niets. Uiteraard zijn daar wel bonusvoorwaarden aan verbonden, zoals regels over het uitbetalen van het bedrag of waar de weddenschappen geplaatst mogen worden. Maar feit blijft dat dit gratis geld is dat voor het oprapen ligt.