Het nut van krachttraining

kracht training

Veel mensen die sporten of nieuw zijn in de fitnesswereld hebben het gevoel dat krachttraining
alleen wordt geassocieerd met meer ervaren atleten. Maar dat is eigenlijk helemaal niet het geval.
Sterker nog, krachttraining heeft vele voordelen voor zowel beginners als ervaren sporters. Lees in
dit artikel waarom.

Spieropbouw

Een van meest bekende en populairste redenen om aan krachttraining te beginnen is het opbouwen
van je spieren. Wanneer je veel traint meer zwaardere gewichten laat je je spieren groeien. Hierdoor
zal je aan je lichaam merken dat je breder wordt en je spieren meer volume zullen krijgen en groter
worden. Ook zal je uiteraard merken dat je meer kracht krijgt en sterker wordt door deze
krachttrainingen.

Meer dan alleen spieropbouw

Naast spieropbouw is krachttraining voor meerdere doelen geschikt. Om te beginnen is het een erg
goede manier om calorieën te verbranden en het metabolisme te verhogen. Wanneer je jouw
spiermassa vergroot door krachttraining, verhoogt je je metabolisme in rust. Dit betekent dat je
lichaam op een natuurlijke wijze meer calorieën zal verbranden. Je kunt krachttraining daarom ook
gebruiken om af te vallen door vet om te zetten in spiermassa.

Verminder angst en stress

Krachttraining is niet alleen goed voor het lichaam, maar verbetert ook het geestelijk welzijn door
stress en angst te verminderen. Krachttraining helpt je hersenen om natuurlijke gelukshormonen,
endorfine, vrij te laten komen. Deze gelukshormonen helpen met het verbeteren van je stemming en
het verminderen van angst. Daarnaast kan krachttraining ook je zelfvertrouwen en eigenwaarde
vergroten, wat op zijn beurt jouw levenskwaliteit kan verbeteren.

Lees tip:  Matchfixing een groeiend probleem

Voorkomt blessures

Krachttraining kan je ook helpen blessures te voorkomen. Het bouwt kracht op in de spieren, pezen,
ligamenten en gewrichten. Hierdoor kunnen ze meer impact en kracht absorberen zonder te breken
of te scheuren. Een praktijk voorbeeld hiervan zijn de trainingen van Formule 1 coureurs. Een van de
belangrijkste oefeningen in hun trainingen zijn de nekspier oefeningen. Door krachttraining uit te
oefenen op hun nekspieren is hun nek goed getraind en kan deze de G-krachten en harde klappen
tijdens bijvoorbeeld een crash beter aan. Hierdoor voorkomt de Formule 1 coureur ernstige
blessures aan de nek.

Waar krachttraining uitvoeren?

Om goed aan de slag te kunnen gaan met krachttraining, heb je meer nodig dan alleen je
lichaamsgewicht. Je zult moeten gaan trainen met zwaardere gewichten en bijzondere oefeningen

om bepaalde spieren te kunnen trainen. Hiervoor kun je het beste naar een sportschool gaan waar ze
alle faciliteiten hebben om jouw krachttrainingen tot een succes te maken. Om alles uit je
krachttraining te kunnen halen zou je ervoor kunnen kiezen om gebruik te maken van een pre-
workout
en andere voedingssupplementen. Op de website van Solid Supplements vind je meer
informatie over supplementen, krachttrainingen en andere fitness-gerelateerde informatie.