Jouw ideale sportmassage

Sportmassages zijn bedoelt voor sporters. Het is een ietwat stevigere massage van de spiergroepen die worden belast bij de sport die wordt uitgeoefend. De functie van een sportmassage is niet alleen herstel, maar ook preventie en zelfs het verbeteren van de sportprestaties. Maar wat is nu de ideale sportmassage voor jou?  

Waarom een sportmassage?

Laten we beginnen met het ‘waarom’ van een sportmassage. Een sportmassage kan verschillende doelen hebben, zoals hierboven al genoemd. Bij een blessure kunnen de spieren rondom het beschadigde weefsel verkrampen en zorgen daardoor voor een vermindering van de bloedtoevoer naar het beschadigde weefsel. Door deze spieren te ontspannen door middel van massage zal er sneller herstel plaatsvinden. Tevens zorgen goed ontspannen en doorbloede spieren voor betere sportprestaties. Dus ook als preventie en onderhoud van de spieren zijn sportmassages erg geschikt.

Soorten sportmassages

Bij sportmassages denken de meeste mensen al snel aan een massage na een heftige fysieke inspanning. Vooral na het sporten dus. Maar een sportmassage is veel meer dan dat. We kunnen verschillende soorten sportmassages onderscheiden met elk hun eigen doel en vooral ook elk met hun eigen aangewezen tijdstip. We hebben het dan over de volgende soorten sportmassages:

  • Pre-activiteitsmassage (massage vooraf aan het sporten)
  • Interactiviteitsmassage (massage tussen opeenvolgende inspanningen)
  • Post-activiteitsmassage (massage na het sporten)
  • Passiviteitsmassage (massage tijdens een rustperiode)

Het is erg belangrijk om de juiste soort massage op het juiste tijdstip uit te voeren omdat ze elk een ander doel hebben. Wat is dan jouw ideale sportmassage? Dat hangt dus af van de fase waarin jij je momenteel bevindt.

Sportmassage steeds belangrijker

Steeds meer sporters, professionals en amateurs zweren bij sportmassage. We zien dan ook dat sportmasseurs een steeds belangrijke rol spelen in sportclubs en langs het sportveld. Sportmassage kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de sportprestaties van sporters. Niet alleen na afloop van grote fysieke inspanning, maar ook vooraf en tijdens het sporten kan sportmassage van grote betekenis zijn. Heb jij vragen over sportmassages? Ga dan op zoek naar een goede massagepraktijk en ondervindt de voordelen van sportmassage. Een (sport)masseur kan daarnaast nog meer dingen voor je doen, zoals:

  • Het onderzoeken en corrigeren van je lichaamshouding;
  • Advies bij blessures en ongemakken;
  • Het onderzoeken en corrigeren van je bewegingspatronen;
  • Het ondersteunen van verzwakte gewrichten en spieren met tape;
  • Advies over trainingsopbouw en voeding;
  • Het doorverwijzen naar een arts of (sport)fysiotherapeut.




%d bloggers liken dit: